Super arg hingst

Idag var Saphir galen rent utsagt. Skulle skritta ut med Oscar och den nya 3 åringen. Armani (som jag kallar henne tillsvidare) skötte sig bra, men hon var väldigt nyfiken på vad jag och Saphir hade för oss bakom dom. Så hon snurrade å små stegrade för att komma runt och se. och efter ett tag ville ju Saphir också så han drar av värsta bocken, jag känner allt i slowmotion. Han verkligen lyfter hela sig upp i luften, klickar till med ryggen så jag stöts ur sadeln, sen ner på marken och gör värsta stegringen... Dock var jag kolugn men Oscar tyckte det var bäst att jag vände och red i ridhuset, liksom jag på 45 kg och 166 cm mot en hingst på 180+ i manken och närmare 1 ton muskler... Trippade vände vi om och jag bad till gud att jag åtminstone skulle sitta kvar i sadeln om han skulle få för sig att göra om sin lilla show... Väl inne i ridhuset började vi trava direkt då han var så spänd och trippig, efter ett tag slappnade han av och jag kunde rulla över till galopp. TJOHEJ tänkte Saphir och drar världens bockserie igen, tur för mig att jag nötat in sitsen så jag sitter där jag sitter, var inte ens i närheten av en avsittnning, jag valde att istället gasa på han så han skulle tappa motoriken för fler bocksprång, vilket han gjorde rätt snabbt. Resten av ridpasset gick utmärkt!

Sen kom chefen med en ny sadel till mig, jag och Oscar har ju bråkat om en och samma sadel nu rätt länge (fast vi har 4 st), men dom andra 3 är så stora i sitsen för mig eller så är det inte bra med stöd för knäna. Så jag fick en helt egen ny (begagnad) sadel! Tjoho, enda 'nackdelen' är väl att den är svart, jag föredrar brunt läder i hoppning (i dressyr är BIG nono med brunt för min del). Hur som helst tänkte jag inviga min nya sadel på uteritten med gänget senare på eftermiddagen.

MEN där trodde jag fel, eftersom alla hästar hade hunnits rida idag (förutom Suri och dom andra som skulle ut på ritten) så fick jag så snällt låta Oscar ta Suri så han kunde ha uppsikt över Bea (som äger ponnyn och är endast 8 år), men Oscar lovade att bara skritta och trava så jag kunde galopp-trimma Suri på banan när de kom tillbaka.

När de kom tillbaka var jag väldigt snabb upp på Suri och skrittade direkt ut på utebanan, började trava igenom henne, och hon var precis så som jag vill ha henne, mjuk, lyhörd, känslig och framåt (TACK OSCAR). Så jag fattade galopp höll mig på ytterspåret ett par varv tills jag vände ner på diagonalen, men istället för att byta galopp mitt på banan så valde jag att ta bytet i kurvan, och det gick så mycket enklare att få med bakbenen i bytet, DUH?! Detta gjorde vi ett par gånger tills Oscar kom ut och skulle ge oss nån övning, förvänd galopp var det idag ja... Fan var jag hade svårt för bytena i omvänd galopp, i mitt huvud har jag så fresh med korrekta byten så blev helt fel i hjärnmotoriken där ett tag, men tillslut satte vi det och både jag och Suri var trötta och genomsvettiga, även fast jag ville mer så vill jag inte pressa Suri allt för hårt med tanke på hennes unga ålder. Hon blev trots allt löslongerad ca 2 h innan hon red ut med Oscar och sen jag som galopptrimmade henne i goda 35 minuter... Imorgon ska hon endast få skritta, och tänkte ge mig på barbacka;) Men får se, Oscar kanske har andra planer för oss?

Tyvärr fick vi inget fotat idag, men tror ni överlever:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0